Multirotor-dronet
(Usean roottorin dronet)
Yleisin drone-tyyppi, jossa on useita moottoreita ja propelleja.
Hyvä hallittavuus, pystyy pysähtymään ilmassa (hover).
A. Quadcopter (4-moottorinen)
Rakenne: 4 roottoria (X- tai H-muoto)
X-muoto:
- Moottorit ovat sijoitettu niin, että drone muodostaa X-kirjaimen, kun sitä katsotaan ylhäältä
- Tämä on yleisin FPV- ja racing-dronejen muoto, koska se tarjoaa symmetrisen rakenteen ja tasaisen ohjausvasteen kaikkiin suuntiin.
- Kamera on usein sijoitettu X:n keskelle, jolloin näkymä on tasapainoinen eteenpäin lennettäessä.
H-muoto
- Runko on pidempi eteen ja taakse, jolloin kokonaisuus näyttää enemmän H-kirjaimelta.
- Tämä muoto on yleinen kuvausdronessa, koska se mahdollistaa paremman tilan akulle ja kameralle.
- H-muoto voi olla vakaampi suoraviivaisessa lennossa, mutta ei välttämättä yhtä ketterä kuin X-muoto.
Ero valitaan käyttötarkoituksen mukaan: X-muoto sopii parhaiten ketterään lentoon ja FPV-käyttöön, kun taas H-muoto voi olla parempi raskaille varusteille ja kuvausdronelle.
Käyttökohteet:
- Harrastus & FPV-racing (nopeat, ketterät)
- Videokuvaus (DJI Phantom, Mavic)
- Teollisuuskäyttö (kartoitus, tarkastus)
B. Hexacopter (6-moottorinen) & Octocopter (8-moottorinen)
Rakenne:
6–8 roottoria, redundanssi (jos yksi moottori hajoaa, drone pysyy ilmassa)
Käyttökohteet:
Ammattimainen kuvaus(elokuvat, TV)
Raskas kantokyky(esim. LIDAR-laitteet)
Pelastustehtävät(jos tarvitaan luotettavuutta)
C. Tricopter (3-moottorinen) & Y6 (6-moottorinen coax)
Rakenne:
Tricopter: 3 roottoria + servo kallistukselle
Y6: 6 roottoria (3 ylös, 3 alas)
Käyttökohteet:
Erikoisrakenteet (tricopter on harvinainen, muttei yhtä vakaa)
Koe- ja kehityskäyttö
Rakenne:
Tricopter: 3 roottoria + servo kallistukselle
Y6: 6 roottoria (3 ylös, 3 alas)
Käyttökohteet:
Erikoisrakenteet (tricopter on harvinainen, muttei yhtä vakaa)
Koe- ja kehityskäyttö
..